Skip to content

Havsörn.

03 mars 2011

Vi möttes egentligen inte. Jag såg dig på avstånd. Bilens vindruta och ansenlig rymd skilde oss åt. Jag passerade utan att kunna stanna men höll dig i mitt blickfång så långt som min nacke klarade att vridas.

Du satt med skuldrorna uppdragna och fjädrarna draperade runt kroppen. Isen låg tjock under dina fötter. Du satt stilla, alldeles stilla, och lät tiden ticka på runt omkring. Tiden och skrakarna skränade runt dig men du bara satt där du satt. Vinden kunde rufsa dina fjädrar men inget kunde rubba din position. Som en staty med iögonfallande kroppsmassa.

Jag passerade dig. Du satt i stilla lugn, det var jag som stod för rörelsen. Du noterade mig knappast där på avstånd och med bilrutans reflexer som skilde oss åt. Jag såg dig, kunde inte sluta se på dig. Så värdig i din ensamhet. Inte utan fiender men helt utan hotbild. Utom kanske inlagrat i fettdepåerna i fiskarna du lever av.

Bilar kör så fort och nackens rörelse är begränsad. Behåller minnesbilden, behåller det starka intryck du stämplade mig med. Tänker på ojämlikheterna mellan oss. I det korta perspektivet helt i dina klor. I det långa lagrar jag gifter i fiskarna du jagar.

2 kommentarer leave one →
  1. 04 mars 2011 9:31

    Åh, jag älskar verkligen dina betraktelser. Rovfåglar ligger mig också varmt om hjärtat. Det finns något så sorgligt, men stolt och trotsigt i deras ögon. Deras klagande läten när de låter vinden bära dem högt, högt, högt upp i skyn … Jag har alltid fascinerats av dem och minns hur jag som liten pojke cyklade så fort jag kunde längs grusvägen på landet. Jag hade sett sju ormvråkar på en gång och tyckte att pappa skulle ringa kvällstidningen.

    • 09 mars 2011 8:45

      Rovfåglar är något alldeles särskilt. Minns en fiskgjuseexkursion som fadern och jag gjorde i min barndom. Tog andan ur mig.

Kommentera

