Skip to content

Hemma.

21 februari 2011

I mitt hem finns två stora fönster. Under åren har gravitationen och glaset lekt med varandra så att ytan blivit oregelbunden. Ljuset bryts när det tar sig genom fönstret och skapar små, ojämna reflexer. Jag har redan inlett ett kärleksfullt förhållande med fönstren i mitt hem. Får plats att krypa upp och sätta mig på stenskivan i den djupa fönsternischen. Dra upp mina knän och omfamna dem. Luta huvudet mot fönsterkarmen.

Utanför växer en ålderstigen ek. Jag har trädkronans nakna grenar i ögonhöjd. Längst ut på kvistarna finns små frusna knoppar som, liksom jag, väntar på våren. För eken är jag nog ett i raden av ögonpar som genom åren vilat i dess krona. Men jag vill gärna bli dess vän. Bli någon särskild för eken, någon som har betydelse istället för att anonymt voyeuristiskt iaktta den medan den successivt klär på sig sommardräkten. I samma takt som jag skalar av mig mina vinterlager.

Jag ser det som ett tecken att solen har lyst genom mina fönster sedan jag flyttade hem. Och jag ler varje gång jag ser min namnskylt på ytterdörren.

11 kommentarer leave one →
  1. 21 februari 2011 18:14

    Vackert.

    • 22 februari 2011 10:27

      Eken är. Och mina fönster.

      • 22 februari 2011 15:01

        Att sitta i en djup fönsternisch låter helt enkelt ljuvligt.

  2. 21 februari 2011 20:55

    Jag tror det är ett tecken. På att Linnea hittat Hem.

  3. Sara permalink
    22 februari 2011 12:55

    Grattis till ditt nya hem! Skickar lite virtuell ”flyttgröt”. Där jag kommer från innebär visserligen flyttgröt oftast älgkött vilket väl inte skulle vara så lyckat…

    • 24 februari 2011 15:54

      Tack för virtuell flyttgröt Sara. Och hör av dig när du har vägarna förbi!

  4. Annica permalink
    23 februari 2011 21:08

    Äntligen.

  5. Eleonor permalink
    01 mars 2011 20:30

    Underbart. Linnéas Hem ❤

Kommentera

