Skip to content

Vikter.

30 januari 2011

Lättast att bära

är vetskapen om att vägen jag följer är rätt. Vägvalets rättskap är en fråga om bedömning. Jag bedömer att vägen är rätt. Stormen har fällt mäktiga tallstammar över vägen, blåst ner ris och polerat ytan till glansis. Det gör vägen svårforcerad men inte mindre rätt. Jag bedömer att vägen är rätt. Och halkar fram. Kryssar mellan stammar, trasslar in mig i riset.

är den mjuka omfamningen från nätverket som jag håller så mycket av.

är frihetshjärtat som pulserar. Ibland nervöst fladdrar. Men som inte slutar slå.

* * *

Svårast att bära

är vetskapen om att jag inte svarar inför någon annan än mig själv.

är ovanan att inte ha någon att plöja ner de emotionella investeringarna i.

är frustrationen över hur påverkbar jag är. Flyter, skuttar, faller, flyger, kraschar, kravlar mig upp. Hissar upp ansiktet och strävar obönhörligt vidare. Ibland med ett leende som inte når hela vägen upp till ögonen.

är saknaden efter målfokusering och mening. Och efter henne, hon som äger mitt hjärta.

är att oupphörligt tvingas blotta mig själv på sätt som jag aldrig tidigare tillåtit. Strupen ständigt skinande vit i ert blickfång. Transparensen tröttar. Jag bedömer att det är rätt väg att gå.

5 kommentarer leave one →
  1. 30 januari 2011 18:16

    ”Ibland med ett leende som inte når hela vägen upp till ögonen.”

    Det är så otroligt väl beskrivet, allting – men ovanstående fick mig att bara gapa. Det är så bra förklarat. Jag tror också du väljer rätt, L.

  2. 30 januari 2011 18:58

    Hej! Här har du din ”gamla” medskötare från Cherie-tiden. Hittade hit via Mulen, tror jag, och gillar verkligen det du skriver. Det skapar mycket tankar även i mitt huvud. Mitt liv består just nu av mest hund men har 4 unghingstar inhyrda här hemma och rider någon gång i veckan.
    Hälsningar Emma.

    • 30 januari 2011 23:07

      Hej Emma! Läste om dina flattar, vilka fina kompisar du har. Roligt att du tycker om mina ord och roligt att du har hittat hit. Varma hälsningar!

  3. Annica permalink
    02 februari 2011 21:42

    Jag tänker att om man vet att man går rätt väg, så klarar man av att bära det som är svårt.
    ” Ta till vara”

Kommentera

