Skip to content

Statist.

23 november 2010

Novembervinden härjar. Polerar is på nattsvarta gator. Slipar mina tunna revben. Vi glänser i gatlyktornas sken. Tänker att jag är drivved, nedsjunken i våtkall, grovkornig sand. När vinden viner som den gör i kväll nöts knotiga höftben och armbågar ned. Slipas glatta.

Jag är drivved. Sanden och vattnet gröper ur mig och lämnar årsringarnas linjer kvar. Tömmer mig på färg, lämnar bara grånad. Jag lyssnar till vinden. Hör den slita i tallkronorna och vildsint kasta grenar omkring sig. Försöker förstå vad som gör den upprörd.

Kan jag ligga här i sanden och se gatlyktorna speglas som fragment i sjöns små vintervågor? Kan jag ligga här och tänka att ilskan i vindbyarna inte beror på mig? Kan jag ligga här och känna att idag är det någon annan som kämpar?

Och bara få vara statist?

No comments yet

Kommentera

