Skip to content

Idépärlor.

29 augusti 2010

Jag sorterar. Inget konstigt med det, människohjärnan behöver sortera, kategorisera, generalisera för att göra tillvaron greppbar. Även min. I dagarna har jag funderat över människoegenskaper, särskilt två.

Ibland träffar man människor med en alldeles speciell idékraft. De där avundsvärda människorna med färgsprakande fantasi och blixtrande associationsförmåga. Som ser tillvaron genom ett prisma, spottar ur sig små pärlor till nya tankar och idéer. Jag avundas dem, vill krypa in i deras tankebanor. Kanske inte alltid den djupaste analysen, kanske inte alltid de vackraste idépärlorna. Men mängden! I en hel pärlpåse kan man alltid hitta någon som håller kvalitetsmåttet. Vi som bara klämmer ur oss enstaka då och då behöver putsa upp dem ordentligt så att de strålar. Vi har inte så många chanser.

Jag kan uppleva min egen pärlskapande kreativitet som bakbunden. Vildsint häver jag axlarna och sliter armarna i olika vinklar för att lossa de fastbundna händerna. Eller resignerar och stjäl någon annans idépärla.

Jag tänker på mig själv som ett verktyg. Ge mig en uppgift och jag ska ro den i land fortare än du bett mig och elegantare än du kunnat föreställa dig. Men att bryta ny mark, tänka tankar som aldrig tänkts förr, däri ligger utmaningen.

Min vackra sångröst kan sjunga dina sånger, aldrig mina egna.

Jag har energin och intensiteten att blåsa skallen av dig när jag predikar någon annans politiska budskap.

Jag har förmågan att sortera, prioritera, organisera och se strukturer i virrvarret.

Och jag vill. Så mycket jag vill. Utnyttja kraften i viljan för att skapa. Nytt. Mitt. Istället är jag är ett välkalibrerat verktyg som snickrar på någon annans innehåll. Utan sandkorn som skaver mot pärlemoren.

No comments yet

Kommentera

