Skip to content

Grumliga tankar om politik och samhälle.

03 augusti 2010

Idag har jag läst Bengt Göranssons bok Tankar om politik som gavs ut i våras. Kommer på mig själv med att nicka medhållande när BG lyfter fram vikten av långa beslutsprocesser, av att låta tanken löpa och värdet i kompromisser mellan olika politiska inriktningar.

Ibland när jag tänker på samhället känns det så stort och svårt att påverka. Så stelnat i sin form. All denna samhällsservice – alla institutioner, myndigheter, vårdinstanser. Utvecklade under lång tid. Uppbyggda, tillbyggda, ihopskruvade. Rutiner, erfarenhet och etablerad praxis. Ett mastodontmonsterbygge där delarna kanske till och med lever sina egna liv, efter egna logiker.

Legitimerade av vanans makt mer än en hjärtinnerlig övertygelse.

Självfallet kan vi inte riva ner samhällsbygget och börja på nytt. Allt för stora investeringar är gjorda och kanske är det inte ens önskvärt – tillräckligt mycket kanske är tillräckligt bra? Men ibland leker jag med tanken på att vi kunde göra just det. Börja om från grunden. Om vi visste det vi vet idag, hur skulle vi organisera våra gemensamma resurser?

Samtidigt slår jag mig själv på fingrarna för min (teoretiska) iver att slunga stora släggan på samhällsbyggets bärande bjälkar. Inte kan vi jämna allt från marken och börja från början? Ingen projektledare kommer mäkta att driva det projektet. Ingen kommer ha tillräcklig överblick för att kunna organisera bygget och montera en väloljad ny samhällsmaskin med skinande kugghjul och kullager. Vi kommer inte kunna famna allt samtidigt. Samhällsbygget måste ske över tid, processer måste få ta tid. Ting tar tid. Tröghet är en förutsättning för eftertanke.

Men ändå. Tänk om.

Den politiska verkligheten, som den framstår från mitt utifrån betraktande perspektiv, frustrerar mig. Debatten präglas av snuttiga förslag och någon konsekvensanalys når aldrig ens fram till mig. Istället blir debatten en tävling och tävlingar, det vet vi alla, är till för att vinnas. Om du tycker si så måste jag per automatik tycka så. Småaktigheter, retoriska artefakter, stereotypreproducerande. Polariseringen går per automatik, det finns inget annat alternativ.

Jag saknar nyanserna i debatt och beslut. Jag saknar ett pågående samtal, ett gemensamt samtal om vad vi vill och var vi är på väg. Om vad vi vill att politik som vi hoppas ska drivas ska leda till och hur de konkreta förslagen knyter an till riktningen i vårt samhällsbygge. Under de kortsiktiga debatter som syftar till att vinnas i stundens hetta mejslas den samtida politiken fram, till höger så väl som vänster. Konkreta små förslag som putsar på fasaden, lappar och lagar. Kanske river man någon multnad utbyggnad, kanske kommer man på någon sprillas ny lösning på ett gammalt problem. Men var är vi på väg? Måla upp målbilden med långsamma penseldrag! Släpp det kortsiktiga behovet av att vinna nästa match och börja samtala med ambitionen att utveckla nya insikter. Låt oss tala och tänka tillsammans.

Om vi mot all rimlighet faktiskt skulle börja om, bygga hela samhällsapparaten på nytt. Vilket spadtag skulle bli det första?

3 kommentarer leave one →
  1. Karin Linder permalink
    04 augusti 2010 10:45

    Absolut, tankar som jag kan känna igen mig i. P sätt och vis kan vi väl se att försvaret faktiskt genomgår ett slags nedmontering, men det svarar ju inte mot behovet av en övergripande ideologisk diskussion. Spontant känner jag att det är samtalet oss individer emellan som måste vara det första spadtaget, för precis som du skriver är det samtalet som tappats bort.

    • 06 augusti 2010 6:56

      Samtalet har tappats bort. Och ambitionen att faktiskt åstadkomma något tillsammans med människor som vi har meningsskiljaktigheter med. Istället för att gömma oss i olika ringhörnor på en arena som endast medger en vinnare.

Trackbacks

  1. Erik Laakso | På Uppstuds » Nedmonteringen av det livslånga lärandet

Kommentera

