Skip to content

Snäckskal.

26 juli 2010

Jag ser din siluett gå med försiktiga steg. Med tyngdpunkten högt upp i kroppen försöker du hindra fotsulorna från att sjunka ner i underlaget. Som om du gick på snäckskal, vassa och samtidigt så sköra.

Men med tyngdpunkten pressad högre än du kan hantera blir du bräcklig. Minsta vindpust eller illvilligt riktat ord kan fälla dig. Överarm och höft skrapas mot den skrovliga marken.

Jag säger åt dig: Klä dig i rustning, stålsätt ditt ansikte. Nollställ din blick. Du möter mig mjukt men jag ser din ryggrad skygga. Backa undan från mig och mina endimensionella uppmaningar.

Utan att jag märkt hur har du slipat ner dina ansiktsdrag, polerat dina kindben. Mina ögon halkar obönhörligt av ditt glatta ansikte, blicken hittar inget fäste. När du vänder din ryggrad mot mig finns det inget jag kan göra för att hålla dig kvar.

No comments yet

Kommentera

