Skip to content

Vykort från New York.

21 juni 2010

Måndagsmorgon i New York. Solen värmer men det är fortfarande uthärdligt. Inne på Starbucks ger ac:n mina bara armar gåshud. Utanför skyltfönstret marscherar newyorkborna förbi. De har varit osynliga under helgen men nu intar de åter sina gator. Med blicken fästad på målet passerar de min utkikspost. Jag iakttar dem intresserat. De skiljer sig från helgens gatumyller med sina eleganta kontorskläder. Hela skor, inga ventilerade sandaler. Jag tänker att deras kontor måste ha luftkonditionering och undrar hur mycket de kommer att svettas på väg hem i kväll när temperaturen nått över 30 grader.

Beundrar hur de kan se så newyorkska ut, bara så där. Svala framtoningar i värmen. Om jag smekte någon av dem på armen skulle den förmodligen inte ens kännas klibbig.

Min egen framtoning avslöjar mig som turist redan innan jag öppnat munnen och släppt lös min skandinaviska brytning. Bilden bekräftas av en luftig sommarklänning, sandaler och semesterlångsamma rörelser.  Jag försöker inte ens smälta in som jag brukar när jag är på resa. Kanske är det för varmt, kanske inser jag uppgiftens omöjlighet. Inte ens på klassiskt Linnéamanér försöker jag dölja kartan när jag behöver orientera mig.

* * *

Trots tillgången till karta är jag förlorad i vädersträcken. Norr känns som söder och öst som väst. Det är inget newyorkskt fenomen, så har jag det alltid. Dock hinner jag glömma det när jag befinner mig på platser där jag hittar. Först på resa aktualiseras min belägenhet. Det är som att jag har en inbyggd spegelvänd kompass i kroppen. När jag tillbringat några dagar på ett nytt ställe lär jag mig att alltid gå åt rakt motsatt håll vad min instinkt säger åt mig att göra. Innan dess brukar jag få stå stilla i gathörnen och koncentrera mig för att få det rätt.

* * *

Den spegelvända kompassen tillsammans med en övermodig tilltro till min förmåga att förstå New Yorks tunnelbanesystem gör att det tar ett litet tag innan jag når SoHo. Men jag kommer ändå fram medan det fortfarande är morgon. Tomma gator, så när som på några renhållningsarbetare och en klunga män som försöker resa en byggnadsställning. Och några andra newyorkbor som hastar förbi med en latte i handen. Noterar att det bara är vita newyorkbor som hastar förbi i kontorskläder. Noterar också utan förvåning den totala avsaknaden av vita newyorkbor bland renhållnings- och byggnadsarbetarna.

Inga turister utom jag har ännu börjat sina gatuvandringar, inga butiker har ännu öppnat. Sikten är helt fri! Jag förälskar mig i SoHo:s gjutjärnsfasader.

* * *

I Greenwich Village är värmen tryckande. Jag strosar långsamt. Tankarna bryts av ett högljutt osamstjatter och jag tittar upp. Tjattret kommer från en butik som säljer hemgjord glass och har en oemotståndlig femtiotalsinredning. Försöker inte motstå impulsen att kliva in. En medelålders kvinna och en ung man, båda med asiatiskt påbrå, förestår butiken. De slutar omedelbart att tjattra och kvinnan välkomnar mig hjärtligt. Jag väljer två smaker som serveras i en förtjusande plastcup. Kliver ut och sjunker ner på en bänk utanför butiken. Grälet återupptas bakom mig. Först lågintensivt, men snart ökar frekvensen.

Bredvid mig på bänken sitter en äldre tant. Hon har en gul plastkasse med kläder i famnen och jag undrar vad hon väntar på. Bakom oss fortgår grälet och jag noterar ett lugn i min kropp som kontrasterar skönt mot deras interna stridigheter. Var kom lugnet ifrån? Njuter av att höra dem bråka, njuter av att se människor passera vår bänk, njuter av att befinna mig precis just här och ingen annanstans.  Känner mitt avslappnade ansikte och låren som klibbar fast i träbänken.

* * *

Sen eftermiddag i Bryant Park. Sitter och skriver i skuggan av parkens höga träd – lönnar? Jag kunde verkligen ha det sämre. Alldeles nyss lyckades jag hälla vatten i vrångstrupen och bröt ut i en högljud hostattack. Mannen på stolen bredvid tittade upp. Bless you, sa han och log. Bara så där.

Varmaste hälsningar.

No comments yet

Kommentera

