Skip to content

Ansvar.

27 maj 2010

Jag har nästa inga sparade tillgångar. Det finns inga fonder, inga aktieinnehav eller liknande kapital. Endast när det kommer till pensionssparandet tvingas jag välja inriktning på kapitalförvaltningen. Uppgiften är omöjlig redan från början, min kunskap om hur man hanterar ett kapital för att förmå det att växa är så nära obefintlig man kan komma.

Till det kommer den etiska dimensionen. Jag vill inte att pengar som är knutna till mig och min välmåga ska förvaltas och förmeras på bekostnad av andra människor.

Jag vill inte ens på ett avlägset sätt vara knuten vapenindustri, omänskliga arbetsförhållanden, barnarbete, exploatering av naturresurser eller annan verksamhet som faller långt utanför ramarna på min värderingskarta. Men det har visat sig omöjligt. Avsättningar görs till min framtida pension, de ska placeras någonstans och förhoppningsvis växa. Jag kan påverka var någonstans, men eftersom inget valalternativ överensstämmer med min värdegrund så är i realiteten inget av alternativen valbara för mig. Det har skapat stor frustration, med enda konsekvens att jag låtit bli att välja. Vilket på något sätt är att samtycka.

Men så läser jag i SvD idag att meningen kan vara viktigare än avkastningen. Jag läser bland annat om hur Arthur Vayloyan, verksam vid en bank som heter Credit Suisse, infört en sparform där kunder kan investera i fonder som satsar pengar i olika mikrolåneinstitut. Sedan 2004 då fonden startades har kundernas investeringar i fonden ökat från 4 miljoner till 958 miljoner.

Det ingjuter hopp, det måste jag ändå säga.

No comments yet

Kommentera

