Skip to content

Obalanser.

27 februari 2010

Nedvälta i sängen såg vi fram emot att bli besegrade av sömnen. Natten rullade in över oss och den här gången sjönk vi båda djupt ned mot medvetslösheten. Även jag. Inget hugg i kroppen väckte mig med projektpåminnelser precis innan jag somnade. Inga kom-ihåg defilerade hastigt förbi i min panna. Där fanns ingenting. Bara en efterlängtad tomhet.

Nu sitter vi utspridda med morgontidningarna i sofforna. Sömnstela kroppar och svullna ansikten. Stearinljus betvingar grått slaskvinterljus.

En tanke tränger igenom. En notis i tidningens vänsterspalt påminner om min privilegierade lördagstillvaro.

Siluetten av en barfotapojke som kliver genom en stor vattensamling. Bakom honom brer en tältstad ut sig som fortsätter långt utanför bildens spaltanpassade beskärning. Bildtexten berättar att regnperioden närmar sig Haiti.

Mina egna fötter vilar torra och varma på soffbordet.

Det finns ingen balans. Det saknas proportioner.

3 kommentarer leave one →
  1. Annica permalink
    28 februari 2010 9:52

    Nej, det finns ingen balans. Jag sitter också med torra fötter, samtidigt som det 400 m från mitt hus finns upptrampade stigar ifrån ångestladdade fötter. De kommer aldrig gå i mina fotspår, men de kommer hitta sina egna.

  2. 01 mars 2010 9:18

    Ibland undrar man varför man har det så bra som man har det. Eller varje gång man slår på nyheterna, rättare sagt. Det är ju bara en slump var man föds?

  3. 01 mars 2010 22:03

    Ja, det är bara en slump var man föds. Med vilka förutsättningar och till vilken tillvaro. Sedan känner man sig lite präktig för att man betalar 300 kr i månaden till Läkare Utan Gränser. Men det gör ju ingen strukturell skillnad! Som något jäkla avlatsbrev bara. Eller, lite större mening än ett avlatsbrev har det förstås. Men funktionen för avsändaren är densamma.

    Nu blev jag lite gnällig på mig själv kände jag. Med all rätt.

Kommentera

