Skip to content

Kejsaren är naken.

19 februari 2010

Det slår mig att män jag mött uttalat sig med en självklar säkerhet om saker som de egentligen inte har en aning om. Dessutom som om kunskapen var deras egen.

Om jag till exempel inte visste att mannen mitt emot egentligen inte kan något om fotboll skulle jag kunna förledas att tro att det fanns verkliga insikter bakom hans uttalanden. När expertkommentarerna faller likt duggregn kan den som underlåter att fundera över dess bakgrund råka ta dem för genomarbetade analyser. När de egentligen bara är återupprepningar av fraser lästa i dagstidningar eller hörda i radion.

Det slår mig att kvinnor jag mött inte knyckt andras analyser och gjort dem till sina. Inte uttalat sig i frågor där de inte haft gediget på fötterna.

Det är klart att dessa skilda beteenden påverkar vår föreställning om vem som äger kompetens eller kunskap. När det egentligen inte alls behöver finnas någon koppling.

No comments yet

Kommentera

