Skip to content

Spontant och preliminärt.

14 januari 2010

Jag vet nästan ingenting.

Hur många saker kan vi säga att vi är helt säkra på? Hela samhällskroppen vilar på en uppsjö av beslut och jag undrar hur välgrundade de egentligen är. Oavsett vilken politisk färg som fattat dem. Vi vet så lite. Och hur ska vi egentligen kunna veta?

Hur ska var och en av oss kunna hantera alla valmöjligheter som vi ställs inför? Jag vill göra medvetna val, men hur ska jag kunna skaffa mig all den kunskap som krävs för att jag ska kunna göra en relevant bedömning av beslutsalternativen?

Ingen av oss har facit.

Det låter kanske som en klyscha, men det enda vi egentligen kan vara säkra på är att vi inte känner till alla alternativ.

Var och en av oss bär på kunskap och erfarenheter från olika områden och kontexter. Vissa av oss vet mer, andra vet mindre, men ingen har fullständig kunskap. Kanske skaffar jag mig tillräckligt med kunskap och erfarenheter för att kunna fatta de beslut som jag är ålagd att fatta inom ramen för mitt arbete. Kanske skaffar jag mig kunskap och erfarenheter som möjliggör för mig att göra relevanta bedömningar inom några andra av mina privata intresseområden. Men resten då?

Hur ska jag kunna veta vilken organisationsmodell som är den bästa inom vård, skola och omsorg? Hur ska jag kunna veta vilka finansieringsformer som är bäst för idrotten? Hur ska jag kunna veta om en reglerad eller oreglerad energimarknad är bäst för vårt samhälle?

Hur ska jag kunna veta vilka som företräder mig bäst när jag inte kan sätta mig in i frågorna på ett tillfredsställande sätt?

”Gå på värdegrund! Vilken värdegrund passar dig bäst?”

Men våra kompasser stämmer inte överens med varandra. Skillnaden verkar ofta mer retorisk än värdegrundsbaserad. Och jag hittar inte kopplingen mellan värdegrund och skarpt politiskt förslag.

Det enda jag vet är att jag vet väldigt lite. Vi vet ingenting om vad som är sanning. Samhällskroppen med alla experimentella beslut känns så bräcklig. Som ett korthus. Om någon nyser kommer korten att singla ner på marken.

No comments yet

Kommentera

