Skip to content

Smygtittaren.

05 januari 2010

Vissa vuxna människor har ansikten som avslöjar hur de såg ut när de var barn. Efter bara ett ögonkast kan man föreställa sig deras ansikten förevigade på ett skolfotografi med typisk, blåmelerad bakgrund. Barnets lena hud och tandlösa leende. Kanske lite rödnarig runt näsan om fotografiet tagits i förkylningstider.

Du har ett sådant ansikte. Jag har aldrig sett dig förut men ändå vet jag precis hur du såg ut när du var liten. Samma bruna, lockiga hår som nu, men då var det bakåtkammat i en stram tofs. Hade du håret utslaget kunde du inte låta bli att suga och tugga på dina främre hårtestar, därför tvingades du ständigt ha det uppsatt. Kanske är det skälet till att du så gärna låter det hänga fritt nu när du själv får bestämma?

När du precis hade tappat dina mjölktänder och de nya hade vuxit ut såg dina framtänder överdimensionerade ut i din lilla mun. Ditt överbett blir synligt när du ler. Du har alltid haft väldigt vackra ögonbryn.

Dina gester, ditt kroppsspråk, är ditt eget. Du har vuxna rörelser nu men jag tror att om man hade filmat dig med tre års intervall från det att du var en tandlös sjuåring, hade man kunnat se rörelserna utvecklas till det kroppsspråk som du har idag.

Märker du att jag iakttar dig? Du är på något sätt ännu mer explicit i gesterna än jag tror att du skulle vara utan publik. Några gånger tittar du upp och möter min blick. Varje gång vänder jag kvickt bort mitt ansikte som om det skulle vara en tillfällighet att jag tittade på just dig. Som om jag lika gärna kunde titta på något annat.

När jag reser mig upp för att lämna fiket märker jag att det är jag som är iakttagen. Du nickar ett kort farväl när jag går förbi och ger mig ett litet leende i samförstånd. Jag ler tillbaka och lägger märke till att dina framtänder passar utmärkt i din vuxna mun.

No comments yet

Kommentera

