Skip to content

Du krackelerar.

04 januari 2010

Du går rakt förbi mig, möter inte min blick. Det finns inget ställningstagande i detta. Din bortvända blick handlar inte om att det är jag som skulle ha varit i ditt blickfång. Din bortvända blick skyddar dig från att krackelera.

Jag ser hur gråten har målat rött runt dina ögon. Röda fält och prickar kontrasterar mot din hy som är nästan genomskinlig av vinterblekhet. Jag ställer en fråga till din rygg och du svarar mumlande.

På tillbakavägen måste du passera mig igen och jag ser hur ditt ansikte förvridits av återhållen smärta.

– Du är inte alls glad, säger jag och ser hur din grimas blir allt mer krampaktig.

Jag sträcker ut min arm, hindrar din väg. Tvingar in dig i min famn. Känner hur du spänner emot, vi känner ju inte varandra särskilt väl. Men sedan ger du efter och tårarna rinner längs dina kinder. Jag håller om. Gör mig mjuk.

Jag önskar att jag hade de förlösande orden till dig. Jag önskar att det fanns mer jag kunde göra än att stå här med mina armar runt din kropp som rister av ledsamhet. Jag tror att du önskar det också. Att jag hade mer att erbjuda än min medkänsla.

Gjorde jag rätt som stoppade dig och förmådde dig att berätta? Ibland undrar jag vad som driver oss i vår medkänsla. Är min omfamning en osjälvisk handling där jag ger dig utrymme att sörja? Eller fyller den ett egoisiskt behov att få känna att jag agerar? Kanske hade det varit bättre för dig att få hålla ihop ditt krackelerande ansikte och skjuta upp den öppna ledsamheten till ett annat tillfälle, eftersom jag inte erbjuder några nya perspektiv på skälet till din sorg?

Vad jag med säkerhet vet är att om jag hade de förlösande orden till dig så skulle du få höra dem. Oavsett för vems skull de skulle uttalas.

No comments yet

Kommentera

