Skip to content

Jag är min egen nu.

21 december 2009

Jag har skapat mig en ö av stillhet. Är min egen nu. Jag lämnade datorn prydligt nedsläckt, papperna i sorterade högar på skrivbordet och lät dörren gå i lås bakom mig. Tog av mig min professionella kostym. Röjde plats i huvudet för tankar som bara är mina egna.

Framför mig ligger lugnet. Långt borta i horisonten skymtar återinträdet genom kontorsdörren, men just nu är bara nu. Just nu är bara jag.

Kroppen reagerade på att plötsligt bli sin egen. En dag in i helgen började medvetandet rutinmässigt förbereda sig på den vanliga måndagens inträde. Då påminde jag mig försiktigt om att det dröjer innan någon vanlig måndag tänker kräva utrymme. Just nu är bara jag.

Först i den stunden tog ledigheten min kropp i besittning. Och samtidigt intog kroppen mitt medvetande.

Allt var kropp. Mina inälvor värkte, överkroppen veks ner som för att skydda mitt inre. Ryggen. Uppdragna axlar, den högra närmare örat än den vänstra. Ögonen sjönk in i sina hålor.

Min kropp skrämmer mig inte. Jag känner den bättre än så. Vet att den känner behovet av att återta sig själv inför en längre ledighet. Det är som en pånyttfödelse med en påtagligt smärtsam förlossning. Men smärtan klingar av och efter en natts sömn slår jag upp ögonen som mitt alldeles egna självt.

* * *

Här är jag nu. Svarar inte inför någon förutom mig själv. Runt mig myllrar julmänniskorna. Påpälsade mot vinterkylan svettas de i stadens gallerior. Kön som ringlar förbi mitt blickfång har bytt ut sina invånare flera gånger om sedan jag slog mig ner. Det är som ett enformigt skådespel, som att titta på TV-shop som dokusåpa. Men här röstas ingen ut, ju fler som deltar desto bättre.

No comments yet

Kommentera

