Skip to content

Instinktivt motstånd.

01 december 2009

Morgonens bestyr gick i ultrarapid. Rutinartad ultrarapid:

Hälla upp yoghurt tills tallriken är precis lagom full. Två skedar hemgjord nötmüsli, en sked russin, skeden stannar sedan nedkörd i yoghurten. Ställa in yoghurt i kylen bakom mig. Müsli och russin ställs in i kallskafferiet på andra sidan köket. Samma hylla varje dag. Har jag tesked till mitt kokta ägg?

Slå mig ner och skjuta in stolen. Öppna morgontidningen och se till att den inte är uppslagen för nära värmeljusen som vi trotsigt tänder varje morgon för att hålla höstmörkret stången. Röra ihop yoghurt, müsli och russin med några vana tag med skeden.

Samma rutin varje morgon.

När jag tog den första frukostskeden svepte min blick trött och ofokuserat över frukostbordet. Den fastnade på en rubrik som låg uppslagen på andra sidan bordet, Södra USA på väg att bli tvåspråkigt. Den första reaktionen var en känsla av motstånd. Rubriken är helt neutral och jag hade inte läst ett ord i vare sig ingress eller artikeltext. Ändå tänkte jag instinktivt att detta var något negativt.

Min instinkt till förändring är motstånd. Först i resonemang med mig själv ögonblicket senare insåg jag att tvåspråkighet inte per definition är dåligt. Med lössläppt fantasi kan jag tänka ut många fördelar med att leva i en tvåspråkig region. Fortfarande låg tidningen upp och ned på andra sidan köksbordet och jag hade inte läst en stavelse mer än rubriken.

Människan är i grunden rädd för förändring. Vi är skapta så, det är ett verktyg för vår långsiktiga överlevnad.

Vilken skillnad det vore om vi tvärtom instinktivt reagerade med nyfikenhet när vi ställdes inför förändring. Hela vår världsbild skulle ställas på ända. Kanske skulle vi till och med kunna tillåta minareter i Schweiz?

No comments yet

Kommentera

