Skip to content

Morgontankar om farlig arkitektur.

29 november 2009

Det är folkomröstning idag. Jag vet inte under vilken sten jag har gömt mig, men jag har helt missat att något sådant var på gång. Idag går Schweiz medborgare till rösturnorna och fäller avgörandet om det ska vara tillåtet för landets byggnader att ha minareter eller inte. Mitt morgonthé fastnade i vrångstrupen när jag läste att minaretfrågan delar schweizare. Själva folkomröstningen verkar ha sitt ursprung i en lokal kontrovers men är nu en fråga för alla schweizare att ta ställning till.

Vad är det som händer i Europa? Jag får intrycket av att vi blir allt mer inskränkta, allt mer protektionistiska och rädda för allt som bryter mot normen. Rädda för förändring, för att få vår världsbild ruckad om så bara en liten millimeter.

När arkitektoniskt formspråk ses som ett hot (hot mot vadå egentligen? En idé om en kulturell enhetlighet som rimligen bara existerar i enskilda personers individuella föreställningar?), återstår då något som kan betraktas som helt ofarligt?

Jag är en del av detta Europa, varför skriker jag inte högre?

* * *

Annan morgonläsning. Sanna Rayman skriver om gömda flyktingars rätt till sjukvård och skolgång. Efter första läsningen sitter jag frustrerad vid frukostbordet, upprörd över hur man kan vilja försämra en redan svår situation för människor vars tillvaro jag inte ens vågar göra anspråk på att jag kan föreställa mig hur den känns.

Men sedan läser jag en gång till och inser att hennes poäng är en annan. Och i den poängen tar jag min utgångspunkt.

Att som regeringsparti förespråka rätt till vård för gömda flyktingar är att öppet erkänna att den lagstiftning som reglerar vilka flyktingar som beviljas uppehållstillstånd, en lagstiftning som man som regeringsparti är ansvarig för, skapar en ”restprodukt” av människor som behöver gömma sig – som kommer att behöva vård och kanske skolgång. När ett regeringsparti förespråkar rätt till vård för den här gruppen blir samtidigt ett tyst accepterande av att denna grupp måste finnas i Sverige.

Istället för att ändra lagstiftningen så att alla som har behov av att vara i Sverige faktiskt får stanna – utan att behöva sky dagens ljus.

4 kommentarer leave one →
  1. Sanningen permalink
    29 november 2009 10:43

    Det är ju ingen tillfällighet att krig och terrorism idag härör från religiösa motiv skapade av Allah. Att människor som har förmågan tänka vill bort från denna miljö är ju inte något man kan klandra dem för utan endast förstå, men att då när man tagit steget och flytt eller flyttat till ett land där det inte tidigare varit vanligt eller ens förekommit islam, vill ta med sig den förstörande religionen och påtvinga andra landsmän denna, det är fel.
    Acceptera det nya landet som det är med sin kultur och påtvinga inte detta land med den kultur, som invandring medför.
    Detta gäller även Sverige

    • 29 november 2009 20:06

      Min tolkning av samtiden ser annorlunda ut än din. På vilket sätt menar du att Allah är inblandad i krig och terrorism? Och vad menar du med att det inte skulle vara en tillfällighet?

  2. Hmm permalink
    29 november 2009 11:01

    Dessvärre tror jag att för snabb invandring utan tydliga mål och med de konflikter som hör till dessvärre ökar den negativa bilden av Islam. I ärlighetens namn är inte heller den off bilden av Islam speciellt trevlig att beskåda. Minns när jag inte fick åka genom Mecka för att jag har ett kristet pass. Hur skulle det se ut om andra än kristna inte fick åka nära domkyrkan? Det är lite svårt att tas på allvar med sina rop rättigheter när man själv predikar religiösa lagar som är brottsliga i det land man valt att bo. Man skall inte kasta sten i glashus, muslimerna i EU har till viss del behov av att rensa upp i sina egna led, Journalister, Politiker och andra att börja föra en vettig diskussion utan platityder för historien visar att man annars lämnar viktiga frågor till de enda element som vågar diskutera dessa, och detta har aldrig gagnat samhället över tid…

    • 29 november 2009 20:10

      För mig är det enkelt. Har man behov av asyl ska man få det och vi ska vara generösa med vad vi definierar som asylskäl. Jag utgår bara ifrån hur jag själv skulle vilja bli emottagen om jag var tvungen att fly av något skäl.

      Det är ett sådant land jag vill leva i.

Kommentera

