Skip to content

Självorganiseringens princip.

17 november 2009

Självorganisering fascinerar med sina ordlösa överenskommelser. Händelser som omärkligt hakar i varandra likt en dragkedja som sakta dras upp.

Det handlar inte om en kollegial samvaro där man känner varandra utan och innan och därför samarbetar genom ordlös kommunikation, med klara roller och ansvarsområden. Självorganisering uppstår spontant, när behovet föreligger. Mellanmänskliga möten. Plötsligt börjar vi betyda något för varandra, vi blir en del av varandras system.

I morse log jag för mig själv åt raden av sömniga pendlare som skulle släpa sina kroppar ut från tåget och vidare in i arbetsdagen. Dörren till tåget öppnades av första pendlaren. Hon höll upp den och lät sig själv passera ut. Handen höll fortfarande upp dörren, men själv var hon nästan ute på perrongen. Först när hon kände att pendlare nummer två fått grepp om dörren släppte hon den och klev ut ur vårt självorganiserade dörröppningssystem. En efter en höll vi upp dörren för efterkommande. Utan att växla blickar eller ord, utan att räta upp oss ur morgontrötthetens hårda grepp. Vänligt, utan baktankar. Sedan vandrade vi var och en till vårt och förlorade samtidigt all den betydelse vi för en stund haft för varandra.

* * *

I morse förnam jag äntligen en efterlängtad känsla, jag var ryttarlycklig igen. Med ett stenhårt träningspass som gav mina muskler rätta ömheten i bagaget kunde jag kliva in och återuppleva känslan av samspel från gårdagskvällen. Le vid tanken. Jag ler nu när jag skriver. Jag visste inte att jag hade saknat ryttarlyckan så mycket.

No comments yet

Kommentera

