Skip to content

Värdet av väder.

29 oktober 2009

Jag har svårt för kallprat. Jag vill att den som säger något till mig eller frågar mig något ska göra det av intresse och vilja. Ärlighet och äkthet är viktigt för mig och någonstans sorterar jag nog in kallprat under oärlighet. Därmed inte sagt att kallprat behöver grundas i baktankar eller ondska.

Men jag kan trivas i tystnad hellre än att låta samtalet förtöjas i en evig ytlighet.

Jag borde därför förakta prat om vädret, denna kommunikativa och ofarliga ping-pong som sätts i gång så fort människor möts och delar en bit av vägen framåt tillsammans. Men icke.

I morse slog tre män följe bakom mig på väg till jobbet. De ses varje dag, åker alltid samma buss. De delar vardagen tillsammans. Det är inte alltid de pratar, men i morse inledde de en lågmäld konversation. Den handlade om vädret. Hur morgnar som denna – kall, krispig och klar – absolut är att föredra framför varmare, fuktigare höstväder. Ruggigt, lövslemmigt.

Jag log när jag hörde deras samtal. Jag höll med, mitt engagemang var äkta. Det verkade deras vara också.

Vädret har någon slags viktig betydelse. Tänk att något så opåverkbart har sådan makt. För en kontrollmänniska som mig är tanken ganska hisnande.

No comments yet

Kommentera

