Skip to content

Ingen riktig kvinna, pt 2.

21 oktober 2009

Jag fick några välgrundade frågor och reflexioner tillsända mig efter mitt förra inlägg. Vill utveckla resonemanget bara en liten smula.

Inlägget skrevs i viss affekt, det ska jag inte sticka under stol med. Det postades också en smula prematurt..

Att leva utan barn är för mig inte ett val jag gör som reaktion mot mamma-pappa-barndiskursen (kan man kalla det så?). Det är inte ett ställningstagande mot något. För mig är brottet mot kvinnonormen en positiv bieffekt. I’m sick and tired of att reduceras till ett biologiskt kön, att misstänkliggöras för att jag har andra drivkrafter än reproduktion. Att vilja markera mot detta är dock inte främsta skälet till att jag lever mitt liv som jag gör. Det är inte så att jag innerst inne vill ha barn, men vägrar inordna mig i enheten mamma-pappa-barn och därför istället väljer barnlöshet. Det vore, som frågeställaren skrev, att förvägra mig själv något på grund av ett samhälleligt tryck.

Jag lever inte mitt liv med utgångspunkt i att jag väljer bort barn. Jag lever mitt liv och väljer jobba, pendla, hästa, skriva och annat som fyller mina dagar. För mig är det fundamentalt. Jag väljer inte bort. Jag väljer.

Mina hastigt nedklottrade tankar från igår triggade funderingar om man kan välja föräldraskap utan att fastna i den stereotypa mammarollen – vad tänker jag om det? Jo men självklart kan man det. Jag ser det dagligen hos föräldrar i min närhet. Underbara föräldrar med underbara ungar som är ljuvliga att umgås med. Och som låter mig delta utan menande blickar om att det där är vad jag egentligen innerst inne vill, om jag bara tillät mig att känna efter.

En inspirerande exempel som jag följer flitigt.

Se där! Nu har jag ju ändå förklarat mig.

* * *

Intervjuades av en journalist om personlig utveckling och mentorskap igår. Insåg under intervjun att en stor del av mitt år med mentorn handlade om att förhålla sig till normer och välja sina slag. Funderar också vem det är vi pratar om när vi pratar om mig. Jag kommer nog framstå som en rätt så främmande fågel i artikeln. Men jag räds icke! Tidskriften har nog rätt liten upplaga..

No comments yet

Kommentera

