Skip to content

Ingen riktig kvinna.

20 oktober 2009

Jag har inga barn. Jag planerar inga barn. Den frivilliga barnlösheten diskvalificerar mig från att betraktas som en Riktig Kvinna. Inte för att just det är något jag hett eftertraktar, jag ser det till och med som en befrielse att slippa åtminstone en liten del av det stereotypa okets tyngd på mina axlar. Men samtidigt minskar valet min trovärdighet i många diskussioner, det gör mig obehörig att uttala mig i andra och det genererar också viss misstanke kring mig som person.

Det där förstår man först när man får egna barn.

Jag är så trött på att försvara mitt val. Kanske beror det på att jag snäst av tillräckligt många, kanske beror det på att jag förklarat mig för tillräckligt många, men frågorna har faktiskt börjat lägga sig. Eller så beror det på att människor som ser en heterosexuell barnlös i min ålder vill vara Finkänsliga. Tänk om hon inte kan få barn? Vilken personlig tragedi! 

Jag tänker inte förklara mig. I mina livsplaner ingår inga kids, punkt.

Och så kommer följdfrågan: Tycker du inte om barn?

Jag vet inte. Jag tror att det är så att jag egentligen inte har problem med barn – jag har problem med föräldrar.  Med de nyblivna föräldrarnas nästan frireligiösa förhållningssätt till sitt barn, till att vara mamma och pappa (inte föräldrar, utan just Mamma respektive Pappa).  Jag har problem med att allt fokuserar kring det nya livet, kring den konstituerade familjen. Jag har problem med småbarnsföräldrars stress som uppenbarligen ska vara någon annan typ av stress än den utan eller med äldre barn känner. Jag har problem med rollerna. Jag erkänner. Jag har problem med att jag förväntas vara extra intresserad av att ”hålla”, ”bära”, ”gulla” för att jag är kvinna. Och när jag opponerar mig mot den föreställningen om vad jag är intresserad av så befäster jag bilden av mig själv som Inte Riktig.

Det är inte riktigt klokt.

No comments yet

Kommentera

