Skip to content

Handla med människor.

19 oktober 2009

Telefonen ringde igår och i örat hade jag en central figur från lördagsnattens dröm. Jag kände fortfarande ilskan, helt irrationell. Det var ju en dröm, det var ju något som mitt medvetande konstruerat. Men jag kom inte riktigt över mig själv och markerade kanske onödig distans.

Drömvärlden nästlar sig in i den levda.

* * *

Beatrice Ask skriver på Brännpunkt idag att det svenska ordförandeskapet vill arbeta mot människohandel. Därför arrangeras idag och imorgon en konferens i Bryssel med ministrar, höga tjänstemän och annat viktigt folk från ursprungs-, transit- och mottagarländer.

Jag vet att jag borde bli glad över initiativet. Jag erkänner utan omsvep att jag känner till för lite om trafficking för att själv kunna föreslå konkreta åtgärder. Trots det känner jag mig inte särskilt förväntansfull inför konferensen.

Deltagande länder kommer gemensamt att säga att människohandel är ett Stort Problem. Fenomenet kommer att Fördömas. Man kommer att prata om att Kraftsamla mot den här typen av slaveri och man kommer att känna sig som Fina Människor som Gör Något.

Sedan kommer man åka hem till sina respektive länder. I Sverige startas väl något litet projekt som syftar till att upplysa oss Vanliga Medborgare om trafficking. Kanske delar man ut lite pengar till några frivilligorganisationer som också gör något litet projekt.

Men samtidigt förändras inget i grunden. När man återsamlas om några år för att utvärdera kommer lika många unga kvinnor (och kanske också några män) ha  slussats från fattiga förhållanden till sexslaveri, kanske i mitt eget grannskap. Liv kommer att ha förbrukats, människor kommer fortfarande att vara en attraktiv handelsvara.

Vi rundar av med att utvisa några traffickingoffer som inte uppnår flyktingstatus. Medan vi Fina Människor fortsätter att skriva handlingsplaner och enas i gemensamma kommunikéer.

Finns det någon namninsamling jag kan skriva under?!

* * *

10 timmars sömn natten till söndagen har tveklöst följts av 5 timmars sömn natten till idag. Vad är det med mig och söndagskvällar?

Tur att jag är van!

One Comment leave one →
  1. anon permalink
    27 oktober 2009 15:38

    och medans vi fina människor predikar för andra hur de ska ha det, att de borde skapa lagar som vi har här i Sverige tex. så verkar vår underbara drottning glömma: http://www.thelocal.se/19102/20090427/ nu må detta inte vara trafficking men det är minst lika illa, no? visste vi ens att det fanns en sådan här lista? jag gjorde inte det och jag anser mig själv rätt så .. updaterad. och nog med att vi är med i listan, vi är ”bäst”, haha så gott, äntligen toppar vi något förutom höga självmordssiffror och grov krimanlitet. det bästa var när hon gnällde (jag tror det var) på japan. hon var bekymred över deras bristande säkerhet för kvinnor och barn … när de har 1 våldtäckt på våra 100 trots att det bord 127miljoner jävla risätare där. min poäng är helt enkelt att sverige kanske inte är så satans bra som folk fortsätter att inbilla sig, våran drogpolitik är bokstavligen ett skämt utan motstycke, våra bekymrade tonåringar lämnas vind för våg och när senast kan du säga ärligt att du träffade en människa i Sverige som sa sig följa sin dröm? svårt med drömmar asså när man ska passa in, gud bevares om man inte beter sig som folk, för alla i sverige är sjukt bra människor

Kommentera

