Skip to content

Drömsömn.

18 oktober 2009

Vi gav efter för sömnen. Redan innan midnatt ramlade vi i säng. Vi tittade på varandra och kom tyst överens om att sova tills vi vaknade. Ingen väckarklocka fick bestämma över oss.

Jag vaknade först, knytet under täcket bredvid sov fortfarande djupt. Det var länge sedan jag sov i 10 timmar.

* * *

Jag vaknade med ilska i ansiktet. Drömmen fortfarande närvarande, jag bär med mig stämningen. Det var länge sedan jag var så arg:

Jag har en tunn och kort klänning på mig som slutar precis där låren börjar. Jag springer upp för en trappa och möts av lyckliga, lyckönskande människor. Det har varit en vigsel i salen däruppe som strålar av ljus. Väggarna är täckta av en bröstpanel i turkosgrått som reflekterar ljuset. Människorna har finkläder på sig, några har folkdräkt. Jag känner brudparet. Jag känner bruden. Men ingen från min familj är där.

Jag är så arg, jag skriker, ryter. Svär. Förbannar.  Hör min egen röst högt över alla andras.

Senare överväger jag att kissa i brudparets soffa, men är ändå så pass civiliserad att jag låter bli.

Jag förbannar att andra som också borde vara arga så snabbt förlåter. Känner mig ledsen för att jag är exkluderad. Ilskan klingar av men jag vill behålla den så jag eldar upp mig själv igen. Det blir allt mer mekaniskt.

I slutet av drömmen springer jag i min lilla silkiga klänning och det känns som att jag är naken. Men det bryr jag mig inte om. Kroppen är lätt och jag springer med lätta steg. Förvånad över hur lätt jag känns.

* * *

Snart ska vi ta varandra i handen och gå ut i solen. Höstsolen är tillbaka och jag vill dricka dagens andra kaffe utomhus.

No comments yet

Kommentera

